Beluister de podcast op   Logo Spotify podcast   Logo Itunes podcast

Beluister de podcast op   Logo Spotify podcast   Logo Itunes podcast

Luister de podcast

woensdag 11 september

Ds. W.L. Tukker: De Heere werkt en versterkt het geloof (2)

Het sacrament betekent pand, krijgseed, verborgenheid en teken, volgens ds. W.L. Tukker ‘Een sacrament is een zichtbaar teken, een pand. Als u van God een pand ontvangt, dan kunt u Hem door dat pand aan een belofte van liefde en trouw houden.’ Aldus Tukker in het Gereformeerd Weekblad, in 1973. 

Eed

Het is echter ook een krijgseed. U ontvangt Christus’ merk- en veldteken en bent dus gehouden tot Zijn dienst, geroepen tot de strijd, tot de goede strijd van het geloof. U staat door de Doop en ook door elke Avondmaalsviering opnieuw onder ede om uw God te dienen. Het sacrament is ook een mysterie, een verborgenheid. De Doop, zowel als het Avondmaal is, mits gelovig gehanteerd, een verborgenheid. Dat kun je niet zien, dat kun je niet horen, dat kun je niet voelen, maar het is er in het geloof. Het is een teken en het is een zegel van de verborgen omgang met God, van de trouw van God, van de trouw van Gods belofte richting ons.

Afbeelding

Een teken, een pand is meer dan een zekere afbeelding. De Doop is een zichtbaarmaking van de reiniging, van de reiniging door het bloed en de Geest van Christus. Een waarteken, dat wil zeggen dat het waar en zeker is. Een zichtbaar waarteken, waarin de waarheid van het heil als voor onze ogen gesteld wordt. 

Evenzo is het Avondmaal een afbeelding van de hoop en de reiniging van zonden door Jezus’ bloed en Géést. Door deze beide, de Doop en het Avondmaal, nu wordt de belofte van het Evangelie te beter te verstaan gegeven, opdat men die belofte maar versta en omhelze door het geloof.

Sommigen zijn zo bang dat iemand aan de belofte Gods zal komen. Weest veeleer bang dat men daar niet aan komt. Daar zijn wat zondaars, die de beloften laten voor wat zij zijn en die er nooit aan raken. Lees dan dit: Opdat de Heere ons door het gebruik daarvan de beloften van het Evangelie des te beter te verstaan geve. En verzegele. De Heilige Geest verzegelt de beloften aan u door de Doop en door het Avondmaal. Leg ze aan uw hart, leg ze in uw hart, verzeker u daarvan.

Belofte

En van welke belofte dan? Zo eens één aan de rand, aan de uiterste rand? Nee, uit het hart van het Evangelie. Niet minder dan de vergeving van de zonden en het eeuwige leven wordt vanwege het enige slachtoffer aan het kruis toegezegd. ‘Ons’ staat er. Ons. Mag dat daar zo maar staan? Staat het er of staat het er niet? Waar nu de zonde voor u waar wordt, geloofd wordt, waar nu de reiniging u tot een behoefte wordt, tot een noodzaak wordt, daar wordt ook die belofte waar. Daar wordt het geloof werkzaam met de belofte. Daar wordt de prediking waar en daar worden ook de betekening en bezegeling waar. Daar gaat de kracht van Doop en Avondmaal in uw harten werken. En deze versterken het geloof.

Al wat Hij Izak heeft gezworen, Heeft Hij ook aan Zijn uitverkoren’, Aan Jakob tot een wet gesteld, Van al ’t beloofde heil verzeld; En aan gans Isrel toegezeid. Tot Zijn verbond in eeuwigheid. 

Die gunst heeft God Zijn volk bewezen. Opdat het altoos Hem zou vrezen, Zijn wet betrachten en voortaan Volstandig op Zijn wegen gaan. Men roem’ dan d’ Oppermajesteit, Om zoveel gunst, in eeuwigheid.

Luister deze blog als podcast

Lees verder over dit onderwerp

Ds. K. Exalto: de verrekijker (2)

Ds. K. Exalto: de verrekijker (2)

‘Wij zitten gewoonlijk teveel met wat is. Het ongeloof kent maar één object: wat is! Het geloof richt zich op wat zijn...

Ds. K. Exalto: De verrekijker (1)

Ds. K. Exalto: De verrekijker (1)

‘'Maar ik vertrouw op Uw goedertierenheid; mijn hart zal zich verheugen in Uw heil; ik zal den HEERE zingen, omdat Hij...