Beluister de podcast op   Logo Spotify podcast   Logo Itunes podcast

Beluister de podcast op   Logo Spotify podcast   Logo Itunes podcast

Luister de podcast

vrijdag 17 september

Samuël Rutherford geeft adviezen aan een jongere

De puriteinse prediker Samuël Rutherford (1600-1661) onderhield via brieven contacten met allerlei mensen. Mailen en bellen was immers niet mogelijk in die tijd. Zo schreef hij ook een brief aan William Livingstone. Een persoonlijk advies voor een zeventiende -eeuwse jongere. 

Brieven

Het lezen van brieven uit het verleden doet wellicht wat vreemd aan. Hoezo zou ik mij verdiepen in de briefwisseling tussen twee mensen die vierhonderd jaar geleden leefden? De tijden zijn immers veranderd. Tussen de 21ste eeuw en de 17de eeuw vonden allerlei ontwikkelingen plaats die zorgen voor een totaal ander bestaan. Dat is waar. Wij reizen niet per paard, worden minder zenuwachtig van een oogst die wat tegenvalt en kunnen ieder moment verbinding maken met contacten over de hele wereld. 

Toch is er een constante; toen en nu blijkt het leven eindig. Of we nu opgroeiden in Anwoth (Schotland) in de 17de  eeuw, of in een Nederlands dorp in de 21ste eeuw, vroeg of laat moeten we God ontmoeten. Wat is jouw eeuwige bestemming? Ben je geborgen in het bloed van Christus. 

Advies

Samuël Rutherford geeft in een brief een advies aan een jongeman. Hij sleet een deel van zijn leven in gevangenschap, waardoor hij daar extra tijd voor kreeg. 

Mijn zeer lieve broeder! 

Ik verheug mij te horen, dat Christus met uw jonge liefde is weggelopen, en dat u zo vroeg in de ochtend met zo’n Heere getrouwd bent. Want een jongeman is vaak een opgeschikt huis (Matt. 12: 44) voor de duivel, om erin te wonen. Wees nederig en dankbaar voor de genade, en weeg de genade niet zozeer af naar het gewicht als wel naar de echtheid ervan. Christus zal geen water op uw rokende kool werpen; nog nooit heeft Hij een flauw schijnende kaars uitgeblust, die aan de Zon van de gerechtigheid was ontstoken.

Ik beveel u aan, het bidden en waken tegen de zonden van uw jeugd. Want ik weet dat er brieven tussen de duivel en jongeren verzonden worden. De Satan heeft een vriend aan het hof in ‘t hart van jongeren. Hoogmoed, weelde, begeerlijkheid, wraak, het vergeten van God, worden daar als agenten ingehuurd. 

Gelukkig is uw ziel, indien Christus het huis gaat bezetten, en Zelf zo de sleutels neemt en alles gebiedt. Want het past Hem helemaal om overal waar Hij is alles te regeren. Houd Christus bij u in huis en onthaal Hem goed. Koester Zijn genade, blaas uw kool aan, en laat Hem over u beschikken. 

Nu, wat mij betreft, weet, dat ik het ten volle met mijn Heere eens ben. Christus heeft de Vader en mij in elkaars armen gebracht. Hij heeft voorheen veel zoete verbonden gemaakt, waaronder deze. Ik heers als koning over mijn kruisen. Ik wil geen verzoeking vleien, noch de duivel een goed woord geven. Ik daag ijzeren poorten van de hel uit. 

God is stilzwijgend voorbijgegaan aan mijn kritiek op Hem, toen ik hier net gekomen was, en nu eet Hij en houdt Hij feest met mij. Loof, loof Hem met mij, en laat ons Zijn Naam samen verhogen. 

Uw broeder in Christus, 

Samuël Rutherford 

Aberdeen, 13 maart 1637 

Leestips: 

  • Letters of Samuël Rutherford (Banner of Truth Trust). 
  • Brieven van Samuël Rutherford (Theologienet, PDF). 
  • De stem van mijn liefste IIIA en IIIB, Samuël Rutherford (De Banier, 2018).

Luister deze blog als podcast

Lees verder over dit onderwerp

Sta op en strijd de goede strijd

Staat op en strijdt de goede strijdtot al wat God u vraagt, bereid,Hij is uw kracht, Hij is uw recht;Hij heeft de...

Dienstbaar aan de wereldkerk (2)

Nadat in de negentiende eeuw het zendingswerk onstuimig groeide, zagen we in de twintigste eeuw hoe dit vrucht droeg...

Dienstbaar aan de wereldkerk (1)

‘Er is geen persoon, samenleving, land, of gebied dat buiten de autoriteit van Christus valt.’ Deze opvatting staat...