Beluister de podcast op   Logo Spotify podcast   Logo Itunes podcast

Beluister de podcast op   Logo Spotify podcast   Logo Itunes podcast

Beluister de podcast op   Logo Spotify podcast   Logo Itunes podcast

woensdag 7 oktober

Joseph Alleine schreef alarmerende teksten

‘Elke ziel die tot Christus wordt gebracht, is een edelsteen die in de kroon van Christus wordt gezet.’ Joseph Alleine (1634-1668) bracht als jonge prediker velen tot Christus. Zijn radicale boodschap van zonde en genade maakt indruk. 

Vroeg opstaan

De jonge prediker Joseph Alleine gaf zich volledig voor de verkondiging van het evangelie en het heil van zijn gemeente. Zijn vrouw schreef na zijn dood dat hij vroeg opstond. Als Alleine het geluid van smeden, schoenmakers of handelaren eerder hoorde dan dat hij uit bed was, voelde hij zich beschaamd. ‘Van vier tot acht besteedde hij aan gebed, heilige meditatie en het zingen van Psalmen.’ 

Alarm voor onbekeerden

Eén van de bekendste boekjes van Joseph Alleine is zijn ‘Alarm voor onbekeerden’. Daarin confronteert hij ieder die buiten Christus is met zijn heilloze toestand. Hij laat allereerst in zes confronterende stellingen zien wat bekering niet is. Van elke vorm van uiterlijke godsdienst zonder innerlijke overtuiging doet hij afstand. Vervolgens legt hij uit wat bekering dan wel is. Hij is radicaal als het gaat om de noodzaak van bekering, maar ook eerlijk over de gevolgen voor hen die buiten Christus sterven. Alleine neemt jonge christenen bij de hand en wijst de weg ten aanzien van de navolging van Christus. 

Ik herinner me dat ik Alleines’ ‘Alarm to the unconverted’ las tijdens een vakantie in Tsjechië. Het maakte diepe indruk. Sommige boeken leg je met een voldane zucht naast je neer, omdat het je bemoedigde of een nieuw inzicht geeft. Dit boekje zet echter aan tot gebed. 

Velen gingen je voor

George Whitefield vertelde in zijn dagboek dat Alleines’ ‘Alarm’ veel voor hem betekende als jonge student. Ook Spurgeon was onder de indruk van dit boekje. Als kind las zijn moeder geregeld een stukje uit dit boek voor, terwijl ze zondagavond rondom het vuur zaten. Enkele jaren later greep hij zelf naar dit boekje, toen hij last kreeg van zijn zonden en bad om behoud. ‘Ik herinner me dat als ik ’s morgens wakker werd, als eerste greep naar Alleines’ “Alarm” of Baxters’ “Call to the unconverted”. O, die boeken, die boeken! Ik las en verslond ze…’ 

In het net

Niet alleen zijn ‘alarm voor de onbekeerden’ bleek op velen indruk te maken. Ook de uitgave ‘In het net van het evangelie’ maakt tot op heden indruk. Daarin roept hij christenen op om het evangelie te delen met anderen om hen heen. ‘Elke ziel die u tot Christus brengt, is een eeuwig gedenkteken die u in de Naam van Jezus Christus opricht.’

Hij dringt met klem aan op openhartig christelijk getuigen: ‘Heeft Christus Zijn bloed voor zielen gegeven en zult u uw adem dan niet voor zielen geven?’ Joseph Alleine leert je ‘omdenken’, als hij zegt: ‘Broeders, waarom dragen wij Zijn Koninkrijk niet uit naar de wereld, zoals de wereld haar koninkrijk naar ons uitdraagt?’ 

Het delen van het evangelie met anderen, vormt ook onszelf: ‘We zullen heel doeltreffend het welzijn van onze eigen ziel bevorderen, door te proberen de zielen van anderen te winnen.’

Leestips: 

  • Betrouwbare gids naar de hemel, Joseph Alleine (Den Hertog). Dit is een vertaling van ‘Alarm to the unconverted’. Het boek verscheen onder beide titels in verschillende talen. 
  • In het net van het Evangelie, Joseph Alleine (Den Hertog)
  • Vaste hoop, Joseph Alleine (De Banier)
  • Alarm to the unconverted, Joseph Alleine (Banner of Truth Trust).

Lees verder over dit onderwerp

Daarom gaan we naar de kerk

Kooltjes dienen bij elkaar te liggen, om te blijven gloeien. Zo is het ook met gemeenteleden. Ds. A.A.F. van de Weg...

Samen gezond online

Aandacht van mensen blijkt goud waard. Vandaar dat bedrijven al decennialang inzetten op het boeien van...