Beluister de podcast op   Logo Spotify podcast   Logo Itunes podcast

Beluister de podcast op   Logo Spotify podcast   Logo Itunes podcast

Luister de podcast

maandag 16 september

John Newton: Waar geloof kan zwak zijn

De Engelse predikant John Newton was er van overtuigd dat geloof en zekerheid bij elkaar horen. De mate van zekerheid is echter verschillend. Vandaar dat hij in een preek daarover wat pastorale aanwijzingen geeft. 

Zwak geloof

‘Zekerheid is niet essentieel voor het wezen van het geloof. Het is eigen aan een sterk geloof, maar we lezen ook van een zwak geloof (Rom. 14:1), een klein geloof (Matth. 14:31) en geloof als een mosterdzaadje (Matth. 17:20). Waar zaligmakend geloof in Jezus Christus kan zwakker of sterker zijn. Maar het is altijd en bij iedereen van hetzelfde soort en het brengt dezelfde effecten teweeg, ongeacht de mate van geloof. Het reinigt het hart, zodat iemand de zonde niet meer liefheeft en doet (Hand. 15:9). Het werkt door liefde tot de Heere Jezus Christus, Zijn instellingen, Zijn wegen en Zijn volk (Gal. 5:6). 

Ook stelt dit geloof haar bezitters in staat de wereld te overwinnen (1 Joh. 5:4), standvastig te zijn tegen haar bedreigingen en weerstand te bieden tegen de meer aangename, maar niet minder gevaarlijke invloed van haar vriendelijkheid.

Geloof en leven

Dit alles gaat het vermogen van de natuurlijke mens te boven en druist in tegen zijn aangeboren neiging. ‘Niemand kan zeggen, Jezus de Heere te zijn’ (1 Kor. 12:3), dat betekent: niemand kan Hem de eer geven die Zijn Naam toekomt, afzien van iedere andere hoop op redding en alle andere dingen schade en drek achten om Christus te winnen (Fil. 3:8) ‘dan door de Heilige Geest’. Toch zijn er ongetwijfeld velen behouden die geen zekerheid hebben. En hoewel zij met hun gedrag duidelijk betonen dat zij het kostbare geloof in hun hart hebben ontvangen, gaan ze dagelijks treurend door het leven en veroordelen ze zichzelf bijna als ongelovigen.

Sterkere mate van geloof

Wat deze bedroefden nodig hebben om tot bevestiging en verzekering te komen, is niet iets nieuws, iets wat ze nog niet ontvangen hebben, maar slechts een sterkere mate van het geloof dat ze reeds bezitten. Enkele goede schrijvers spreken over een vertrouwend geloof, een aanklevend geloof, een verzekerd geloof, de uitgaande of wederkerige daden van het geloof enzovoort. Maar dit zijn geen bijbelse uitdrukkingen, en volgens mij werpen ze ook geen licht op de zaak. Ze zullen eerder de verwarring van eenvoudige mensen doen toenemen, en hen doen denken dat dit allemaal verschillende soorten geloof zijn. De Schrift noemt slechts twee soorten: een levend en een dood geloof (Jak. 2:17). Een waar geloof is zwak en krachteloos in het begin, zoals het leven van een nieuwgeboren kind. Maar het groeit naar volwassenheid en God zal het doen toenemen, ‘tot een volkomen man, tot de maat van de grootte der volheid van Christus’ (Fil. 4:13).

Dit is een citaat uit een preek die vertaald werd door stichting Tabernakel www.tabernakel.nl.

Luister deze blog als podcast

Lees verder over dit onderwerp